ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΙΡΒΙΔΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Τον λόγο έχει ο κ. Βασίλειος Ανδρεαδάκης, μέλος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πενταετούς Υποχρέωσης - Συμβασιούχων Πυροσβεστών.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗΣ (Μέλος του Δ.Σ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πενταετούς Υποχρέωσης – Συνταξιούχων Πυροσβεστών): Κύριε Πρόεδρε, από την μεριά μας χαιρόμαστε ιδιαίτερα που κατανοήθηκαν οι προτάσεις μας, αφού η μόνη απάντηση που οφείλουμε ήταν προς τον κ. Λοβέρδο, πιστεύουμε ότι απαντήθηκε από μόνη της σήμερα, για το αν αντιδρούν οι υπόλοιπες κατηγορίες προσωπικού στο ΠΣ επάνω στις προτάσεις τις οποίες έχουμε θέσει. Αποδείχθηκε, λοιπόν, και σήμερα, αλλά και από την προηγούμενη Συνεδρίαση, ότι, όχι μόνο δεν αντιδρούν, αλλά ένα μεγάλο μέρος των προτάσεών μας έχουν επισημανθεί και από αυτούς. Αυτό αξίζει να σημειωθεί για το πόσο σημαντική είναι αυτή η ομογενοποίηση του ΠΣ, όπου το προσπαθούμε πάρα πολύ καιρό και πιστεύουμε ότι είναι μοναδική ευκαιρία μέσω του νομοσχεδίου να το πετύχουμε. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στις συζητήσεις που προηγήθηκαν κατά την διάρκεια των Συνεδριάσεων της Διαρκούς Επιτροπής επί του νομοσχεδίου επισημάνθηκε τόσο από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του ΠΣ, όσο και από όλους τους Εισηγητές των κομμάτων η επιτακτική ανάγκη ομογενοποίησης του προσωπικού, αλλά και η υποχρέωση αποκατάστασης των μεγάλων αδικιών που διαχρονικά υφίσταται ο κλάδος μας. Χωρίς αυτά δεν μπορούμε να μιλάμε για πρόθεση αναδιοργάνωσης του ΠΣ.
Επίσης, αξίζει να σας επισημάνω ότι αυτή την στιγμή, παρόλο που το καθεστώς μας παρουσιάζει κάποια προβλήματα στο να προσφέρουμε την εργασία μας κατά τη διάρκεια της νύχτας, οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης στην Κεφαλονιά εθελοντικά προσφέρουν τις υπηρεσίες τους την νύχτα στο Σώμα και κατ’ επέκταση στους συνανθρώπους μας. Αυτονόητο για να επιτευχθούν τα παραπάνω είναι να αξιοποιηθεί το υπάρχον προσωπικό του ΠΣ, ώστε να παραχθεί πολλαπλάσιο έργο χωρίς επιπλέον κρατική δαπάνη ή σε κάποιες περιπτώσεις με πολύ μικρή επιβάρυνση. Εάν αξιοποιήσουμε το υπάρχον προσωπικό του Σώματος εκτός από την ομογενοποίηση επιτυγχάνονται δύο επιπλέον στόχοι σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που περνά η χώρα.
Πρώτον, το υπάρχον απασχολούμενο προσωπικό του ΠΣ, μπορεί να καλύψει σημαντικά οργανικά κενά και κατά συνέπεια τις ανάγκες του Σώματος καθ’ όλη την διάρκεια του έτους.
Δεύτερον, ο Κρατικός Προϋπολογισμός δεν θα επιβαρυνθεί με το κόστος νέων προσλήψεων αφού κονδύλιά του ήδη καλύπτουν μέρος του υπάρχοντος προσωπικού. Οι συνάδελφοι συμβασιούχοι πυροσβέστες που είναι ένα μέρος από αυτούς, είναι επιλαχόντες και προσλαμβάνονται 1500 άτομα κάθε χρόνο στην αντιπυρική περίοδο για πέντε μήνες και έπειτα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό με το τρίμηνο επίδομα ανεργίας.
Επίσης, με την ευκαιρία που μας δίνετε θα ήθελα να σας επισημάνουμε ξανά τα τέσσερα σημεία του νομοσχεδίου, τα οποία δεν επιβαρύνουν στο παραμικρό τον κρατικό προϋπολογισμό και αποτελούν δέσμευση της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας απέναντί μας. Πρώτον, στο άρθρο 76, ζητάμε την τροποποίηση της παρ. 2, εδάφιο στ’, έτσι ώστε να συμμετέχει στο Συμβούλιο του Επιτελικού Σχεδιασμού και ένας εκπρόσωπος της ομοσπονδίας μας, Π.Ο.Π.Υ.ΣΥ.Π., ως ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο των πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης και μοναδικό δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των συμβασιούχων. Ήδη στο εν λόγω συμβούλιο συμμετέχουν εκπρόσωποι από τις άλλες δύο ανώτατες συνδικαλιστικές οργανώσεις του Σώματος των Αξιωματικών και του μόνιμου προσωπικού.
Δεύτερον, στο άρθρο 93, ζητάμε την τροποποίηση της παρ. 2, στο εδάφιο ιβ’, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα στον Διοικητή να κρίνει αυτός ποιό από το υπάρχον προσωπικό θα αποστείλει για ενίσχυση δράσεων προληπτικής πυροπροστασίας και πυρασφάλειας και όχι να «φωτογραφίζονται» αποκλειστικά οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης.
Τρίτον, στο άρθρο 99, ζητάμε την τροποποίηση της παρ. 3, έτσι ώστε για τον χρόνο εργασίας και τις άδειες των πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης να εφαρμόζονται αντίστοιχα και όχι ανάλογα οι διατάξεις που ισχύουν για το μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό. Η λέξη «ανάλογα» που αναφέρει τώρα ο νόμος επιδέχεται ερμηνείας και πάρα πολλές φορές χρησιμοποιείται κατά το δοκούν. Επίσης, να γίνει η τροποποίηση στην ίδια παράγραφο του ίδιου άρθρου, έτσι ώστε οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης να ασκούν καθήκοντα αντίστοιχα με αυτά του μόνιμου πυροσβεστικού προσωπικού και όχι επικουρικά, ανάλογα ή όταν συντρέχουν ειδικοί ή έκτακτοι λόγοι, όπως αναφέρει τώρα.
Τέταρτον, επίσης στο άρθρο 99, ζητάμε να προστεθεί η προσθήκη ώστε να τροποποιηθεί η παρ. 6 του άρθρου 15 του ν.3938 και οι λίστες επιτυχόντων πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης να ισχύσουν για άλλα δύο έτη. Δηλαδή, τρία έτη που προβλέπει ο νόμος μέχρι τώρα συν δύο να γίνουν πέντε έτη. Επισημαίνουμε, ότι ο νομοθέτης προέβλεψε κατά την ψήφιση του νόμου τότε, όσοι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης δεν προσληφθούν κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου να προσλαμβάνονται στην συνέχεια με διάταξη που ήδη έχει συμπεριληφθεί στον νόμο καλύπτοντας το 50%, των οργανικών κενών που θα ερχόταν να καλύψει κάθε χρόνο η Πολιτεία.
Δεύτερον, ο Κρατικός Προϋπολογισμός δεν θα επιβαρυνθεί με το κόστος νέων προσλήψεων αφού κονδύλιά του ήδη καλύπτουν μέρος του υπάρχοντος προσωπικού. Οι συνάδελφοι συμβασιούχοι πυροσβέστες που είναι ένα μέρος από αυτούς, είναι επιλαχόντες και προσλαμβάνονται 1500 άτομα κάθε χρόνο στην αντιπυρική περίοδο για πέντε μήνες και έπειτα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό με το τρίμηνο επίδομα ανεργίας.
Επίσης, με την ευκαιρία που μας δίνετε θα ήθελα να σας επισημάνουμε ξανά τα τέσσερα σημεία του νομοσχεδίου, τα οποία δεν επιβαρύνουν στο παραμικρό τον κρατικό προϋπολογισμό και αποτελούν δέσμευση της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας απέναντί μας. Πρώτον, στο άρθρο 76, ζητάμε την τροποποίηση της παρ. 2, εδάφιο στ’, έτσι ώστε να συμμετέχει στο Συμβούλιο του Επιτελικού Σχεδιασμού και ένας εκπρόσωπος της ομοσπονδίας μας, Π.Ο.Π.Υ.ΣΥ.Π., ως ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο των πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης και μοναδικό δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των συμβασιούχων. Ήδη στο εν λόγω συμβούλιο συμμετέχουν εκπρόσωποι από τις άλλες δύο ανώτατες συνδικαλιστικές οργανώσεις του Σώματος των Αξιωματικών και του μόνιμου προσωπικού.
Δεύτερον, στο άρθρο 93, ζητάμε την τροποποίηση της παρ. 2, στο εδάφιο ιβ’, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα στον Διοικητή να κρίνει αυτός ποιό από το υπάρχον προσωπικό θα αποστείλει για ενίσχυση δράσεων προληπτικής πυροπροστασίας και πυρασφάλειας και όχι να «φωτογραφίζονται» αποκλειστικά οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης.
Τρίτον, στο άρθρο 99, ζητάμε την τροποποίηση της παρ. 3, έτσι ώστε για τον χρόνο εργασίας και τις άδειες των πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης να εφαρμόζονται αντίστοιχα και όχι ανάλογα οι διατάξεις που ισχύουν για το μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό. Η λέξη «ανάλογα» που αναφέρει τώρα ο νόμος επιδέχεται ερμηνείας και πάρα πολλές φορές χρησιμοποιείται κατά το δοκούν. Επίσης, να γίνει η τροποποίηση στην ίδια παράγραφο του ίδιου άρθρου, έτσι ώστε οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης να ασκούν καθήκοντα αντίστοιχα με αυτά του μόνιμου πυροσβεστικού προσωπικού και όχι επικουρικά, ανάλογα ή όταν συντρέχουν ειδικοί ή έκτακτοι λόγοι, όπως αναφέρει τώρα.
Τέταρτον, επίσης στο άρθρο 99, ζητάμε να προστεθεί η προσθήκη ώστε να τροποποιηθεί η παρ. 6 του άρθρου 15 του ν.3938 και οι λίστες επιτυχόντων πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης να ισχύσουν για άλλα δύο έτη. Δηλαδή, τρία έτη που προβλέπει ο νόμος μέχρι τώρα συν δύο να γίνουν πέντε έτη. Επισημαίνουμε, ότι ο νομοθέτης προέβλεψε κατά την ψήφιση του νόμου τότε, όσοι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης δεν προσληφθούν κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου να προσλαμβάνονται στην συνέχεια με διάταξη που ήδη έχει συμπεριληφθεί στον νόμο καλύπτοντας το 50%, των οργανικών κενών που θα ερχόταν να καλύψει κάθε χρόνο η Πολιτεία.
Στο άρθρο αυτό θα πρέπει να συμπεριληφθεί και διάταξη, ώστε δεσμευτικά να καλύπτονται τα οργανικά κενά από αυτή την λίστα επιτυχόντων, γιατί παρατηρήθηκε τον τελευταίο καιρό να γίνεται εν μέρους χρήση του νόμου και να προσληφθεί πυροσβεστικό προσωπικό μόνο από προκήρυξη και όχι από την λίστα επιτυχόντων που είναι σε αναμονή ήδη δύο χρόνια και σε δέκα μήνες λήγει η ισχύ της.
Επιπλέον, ζητάμε να τροποποιηθεί η παράγραφος 1 του άρθρου 99, ώστε όλοι οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης που μπορούν να θεμελιώσουν πλήρης συνταξιοδοτικό δικαίωμα να ενταχθούν στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό. Με το ν.2612/98 ενσωματώθηκαν στο Πυροσβεστικό Σώμα αδιακρίτως όλοι οι υπάλληλοι του δασαρχείου. Μπορούμε να κάνουμε χρήση του ήδη υπάρχοντος νόμου και να ενσωματωθούν και όλοι οι πυροσβέστες οι επιτυχόντες πενταετούς υποχρέωσης που μπορούν να θεμελιώσουν πλήρη συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
Εισαγωγή διάταξης στο ίδιο άρθρο 99, ώστε όσοι συνάδελφοι δεν συμπεριλήφθησαν στο ν.3938 λόγω έλλειψης κάποιου προσόντων, τους έξι μήνες αντιπυρικής περιόδου να απασχολούνται στο Πυροσβεστικό Σώμα και τους άλλους έξι μήνες σε καθήκοντα προληπτικής προστασίας.
Από ότι διαφαίνεται στο νομοσχέδιο το Πυροσβεστικό Σώμα αναλαμβάνει επιπλέον καθήκοντα πέρα από αυτά που είχε μέχρι τώρα και θα χρειαστεί προσωπικό. Ζητάμε, λοιπόν, κατά προτεραιότητα ο κόσμος που ήδη υπάρχει, δεν μιλάμε για νέες προσλήψεις, να αξιοποιηθεί, ώστε να αξιοποιηθεί και η εμπειρία των τόσων χρόνων και ο εξοπλισμός που κατέχουν. Η επιβάρυνση στον Κρατικό Προϋπολογισμό θα είναι η προσαύξηση των ήδη υπαρχόντων κονδυλίων.
Επιπλέον, ζητάμε να τροποποιηθεί η παράγραφος 1 του άρθρου 99, ώστε όλοι οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης που μπορούν να θεμελιώσουν πλήρης συνταξιοδοτικό δικαίωμα να ενταχθούν στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό. Με το ν.2612/98 ενσωματώθηκαν στο Πυροσβεστικό Σώμα αδιακρίτως όλοι οι υπάλληλοι του δασαρχείου. Μπορούμε να κάνουμε χρήση του ήδη υπάρχοντος νόμου και να ενσωματωθούν και όλοι οι πυροσβέστες οι επιτυχόντες πενταετούς υποχρέωσης που μπορούν να θεμελιώσουν πλήρη συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
Εισαγωγή διάταξης στο ίδιο άρθρο 99, ώστε όσοι συνάδελφοι δεν συμπεριλήφθησαν στο ν.3938 λόγω έλλειψης κάποιου προσόντων, τους έξι μήνες αντιπυρικής περιόδου να απασχολούνται στο Πυροσβεστικό Σώμα και τους άλλους έξι μήνες σε καθήκοντα προληπτικής προστασίας.
Από ότι διαφαίνεται στο νομοσχέδιο το Πυροσβεστικό Σώμα αναλαμβάνει επιπλέον καθήκοντα πέρα από αυτά που είχε μέχρι τώρα και θα χρειαστεί προσωπικό. Ζητάμε, λοιπόν, κατά προτεραιότητα ο κόσμος που ήδη υπάρχει, δεν μιλάμε για νέες προσλήψεις, να αξιοποιηθεί, ώστε να αξιοποιηθεί και η εμπειρία των τόσων χρόνων και ο εξοπλισμός που κατέχουν. Η επιβάρυνση στον Κρατικό Προϋπολογισμό θα είναι η προσαύξηση των ήδη υπαρχόντων κονδυλίων.
Όπως διαπιστώνεται και εσείς δεν μπορούμε να μιλάμε για αναδιοργάνωση, εάν προηγουμένως δεν αξιοποιηθεί το υπάρχον προσωπικό κάτι που αποτελεί δέσμευση της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας απέναντί μας. Ζητάμε, λοιπόν, να προχωρήσουν οι εσωτερικές αυτές αξιοποιήσεις στο Σώμα και να υλοποιηθούν οι προτάσεις μας στο σύνολό τους. Τότε και μόνο τότε μπορούμε να μιλάμε για αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος και μετατροπή του σε επιχειρησιακό βραχίονα της πολιτικής προστασίας. Ευχαριστούμε πολύ.