Η Ελλάδα εισέρχεται στην αντιπυρική περίοδο με τις γνωστές
ελλείψεις σε μέσα – προσωπικό και με τους πενταετούς υποχρέωσης
πυροσβέστες (το ένα τρίτο του Π.Σ.) να μην εργάζονται
Σαββατοκύριακα-αργίες, αλλά ούτε και εκτός έδρας!
→Στο βουνό των προβλημάτων της Πυροσβεστικής προστίθεται και το
(αναμενόμενο) μετεκλογικό αλαλούμ στους ΟΤΑ, που έχουν αποδειχθεί πολύτιμος σύμμαχος στην καταπολέμηση των πυρκαγιών →Στο βουνό των προβλημάτων της Πυροσβεστικής προστίθεται και το
Του Μάνου Τσαλδάρη
Δεήσεις για θεϊκή συνδρομή στο έργο τους θα απευθύνουν συνεχώς φέτος οι πυροσβέστες, αφού η αγωνία τους για τη φετινή αντιπυρική περίοδο έχει εκτοξευτεί στα ύψη λόγω σειράς αρνητικών παραγόντων που προδιαγράφουν ότι η χρονιά θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη. Ο πλέον σημαντικός είναι οι αυτοδιοικητικές εκλογές, οι οποίες εκτιμάται ότι θα ρίξουν -ανεξαρτήτως των αποτελεσμάτων τους- σε απραξία τους μηχανισμούς των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ ακολουθεί το πρόβλημα με τους πενταετούς υποχρέωσης πυροσβέστες, οι οποίοι δεν εργάζονται Σαββατοκύριακα και αργίες, αλλά ούτε εκτός έδρας.
Χωρίς πιστώσεις
«Αυτή τη στιγμή οι πενταετούς υποχρέωσης πυροσβέστες αποτελούν το ένα τρίτο, περίπου, του σώματος της Πυροσβεστικής, και το ότι δεν έχει ρυθμιστεί το θέμα με την αμοιβή τους για νυχτερινά, αργίες και εκτός έδρας, καθώς δεν έχουν εγκριθεί οι σχετικές πιστώσεις, μπορεί να αποδειχθεί πιο σοβαρό πρόβλημα από τα ελαστικά που έχουν να αντικατασταθούν από το 2007 κι από το ότι έχουμε γερασμένο στόλο αεροπλάνων πυρόσβεσης», ανέφερε συγκεκριμένα στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Π.Σ., Γιάννης Σταμούλης, και συνέχισε: «Εάν δεν λυθεί αυτό το πρόβλημα, οι αξιωματικοί των υπηρεσιών θα “χάνουν” κάθε Σαββατοκύριακο και τις αργίες τούς πενταετείς, ενώ εάν χρειαστεί να μεταβεί κλιμάκιο σε μια υπηρεσία εκτός έδρας, τότε αυτό θα πρέπει να αποτελείται αποκλειστικά και μόνο από μόνιμους πυροσβέστες. Ετσι όμως δεν μπορεί να γίνει προγραμματισμός και να βγουν βάρδιες».
Σημαντικά όμως προβλήματα εκτιμούν οι πυροσβέστες ότι θα προκύψουν και από την κακή έως ανύπαρκτη λειτουργία των μηχανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία πιστεύουν ότι θα επέλθει μετά την ολοκλήρωση των δημοτικών εκλογών και μέσα στο καλοκαίρι. «Η συνεργασία με τους μηχανισμούς των δήμων είναι σημαντική για εμάς. Οχι μόνο για τη βοήθεια που μας προσφέρουν με τα μέσα πυρόσβεσης που μπορούν να διαθέσουν, αλλά κυρίως με το ότι γνωρίζουν αρκετά καλά τις δασικές εκτάσεις των περιοχών τους. Αυτό που μας ανησυχεί είναι, εάν θα δουλέψουν οι μηχανισμοί μέσα στους μήνες του καλοκαιριού, αφού η παράδοση των δήμων θα γίνει στις αρχές Σεπτεμβρίου και οι υπεύθυνοι μπορεί να αποχωρούν. Το πρόβλημα όμως μπορεί να ισχύει ακόμη κι όταν δεν αλλάξει χέρια ο δήμος, αφού οι άνθρωποι του μηχανισμού θα βρίσκονται πιθανότατα σε κόπωση μετά την προεκλογική περίοδο», μας είπε συγκεκριμένα ο πρόεδρος των Ενωσης Αξιωματικών.
Στο πρόβλημα με τους πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης προστίθεται το ότι εδώ και δυόμισι χρόνια που έχουν ενταχθεί στην Πυροσβεστική δεν έχουν πάρει ακόμη από την υπηρεσία τα Μέσα Ατομικής τους Προστασίας (ΜΑΠ) και, όποτε αναφέρουν το πρόβλημα, οι υπεύθυνοι τους απαντούν ότι «βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός για την προμήθεια του εξοπλισμού από το Αρχηγείο». Το θέμα τέθηκε και πάλι υπόψη του υπουργού Δημόσιας Τάξης, Νίκου Δένδια, στη Βουλή στις 2 Μαΐου. Αυτή τη φορά από τον βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ., Λευτέρη Αυγενάκη. Εντούτοις, καμιά απάντηση για το πώς θα επιλυθεί δεν έχει δοθεί έως και σήμερα.
Δεν αρκεί το φιλότιμο
Αντιθέτως, ο υπουργός Δημόσιας Τάξης περιοδεύει τις υπηρεσίες, κυρίως της περιφέρειας, με κύριο σκοπό να παρακινήσει το φιλότιμο των πυροσβεστών, για να καταφέρουν ό,τι και πέρσι. «Σας είμαι υπόχρεος για τη δουλειά που κάνετε. Πρέπει να σας πω ότι πέρυσι για το Πυροσβεστικό Σώμα ήταν η καλύτερη σεζόν από οποτεδήποτε. Με λιγότερους ανθρώπους, με λιγότερα λεφτά, με λιγότερα όλα, καταφέρατε και μειώσατε τις ζημιές από τις πυρκαγιές, παρ’ ότι οι πυρκαγιές ήταν πάρα πολλές, στο μισό. Αυτό είναι εξαιρετικό. Το κακό είναι ότι το μέτρημα φέτος ξεκινάει από έναν πήχη που είναι στον ουρανό», είπε μόλις το περασμένο Σάββατο στην περιοδεία του στα Δωδεκάνησα ο Νίκος Δένδιας. Οταν οι πυροσβέστες τού ανέφεραν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με τα μέσα πυρόσβεσης, τους είπε, για να «χρυσώσει το χάπι», ότι δόθηκε παραγγελία για 265 οχήματα.
Πληροφορίες όμως από αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι, ακόμη κι αν ξεκινήσουν αμέσως οι διαδικασίες, τα οχήματα δεν πρόκειται να παραληφθούν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ενώ το πιθανότερο είναι να παραδοθούν λίγο πριν από τη λήξη της αντιπυρικής περιόδου, τον Οκτώβριο! Ακόμη όμως κι έτσι αυτά τα οχήματα, όπως τονίζουν στην «Εφ.Συν.», πρόκειται να καλύψουν το 12%-14% του στόλου της Πυροσβεστικής. Την ίδια ώρα τα πεπαλαιωμένα οχήματα θα είναι αναγκασμένα να κινούνται χωρίς να έχουν αλλάξει λάστιχα και να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των πληρωμάτων τους.
Οπως είναι γνωστό, ελαστικά η Πυροσβεστική έχει να προμηθευτεί από το 2007 και μόλις στις 15 Οκτωβρίου 2012 ο υπουργός Οικονομικών υπέγραψε την έγκριση πίστωσης 1.500.000 ευρώ για την αγορά τους. Εως τώρα όμως, η αγορά δεν έχει πραγματοποιηθεί, καθώς οι εταιρείες ερίζουν σχετικά με τους όρους του διαγωνισμού.
Ιπτάμενα φέρετρα
Στο μεταξύ, ο εναέριος στόλος με τα 21 αεροπλάνα, όπως παραδέχεται και ο ίδιος ο Νίκος Δένδιας, είναι «γερασμένος». Το πιο καινούργιο από τα Καναντέρ τύπου CL 215 είναι 20 ετών, ενώ του παλαιότερου η ηλικία ξεπερνά τα 35 έτη! Παράλληλα, τα δέκα Καναντέρ του «νεότερου» τύπου CL 415 αποκτήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ‘90. Από αυτά, μόλις πέντε CL 415 είναι σε θέση να πετούν (τα υπόλοιπα βρίσκονται σε στάδιο συντήρησης), ενώ από τα CL 215 μόλις τα έξι θα είναι «ετοιμοπόλεμα» την 1η Ιουνίου.
Στο προσωπικό, τέλος, θα συνεχίσουν να υπάρχουν ελλείψεις, ακόμη κι αν προσληφθούν οι 1.500 εποχιακοί πυροσβέστες -οι διαδικασίες δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη- και προστεθούν στα μέσα Ιουλίου, όπως υπολογίζεται, οι προσλήψεις των 500 από τους 725 επιτυχόντες του διαγωνισμού του 2011, οι οποίες προβλέπονται από το μεσοπρόθεσμο.
bloko. gr