ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ Aθήνα, 16 Φεβρουαρίου 2011 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ομιλία Χρήστου Παπουτσή, Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης & Δικαιοσύνης του Σχεδίου Νόμου «Σύσταση Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και άλλες διατάξεις» |
Άκουσα με πολύ μεγάλη προσοχή όλα τα σχόλια, τις παρατηρήσεις και τις σας σχετικά με το άρθρο 15 που αφορά στους πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης.
Θέλω να αρχίσω με κάποια γενικά σχόλια.
Για πολλά χρόνια απασχολούσαμε εποχικά ένα έμπειρο και ικανό προσωπικό, και μόλις τελείωνε η αντιπυρική περίοδος το στέλναμε στο Ταμείο Ανεργίας. Το προσωπικό αυτό τώρα θα απασχολείται κατά τη διάρκεια όλου του έτους, το οποίο φυσικά εξυπηρετεί και τις ανάγκες του δημόσιου συμφέροντος, αλλά σημαίνει και τέλος στην ανασφάλεια ετών.
Πιστεύω ότι αυτό είναι απολύτως κατανοητό. Πιστεύω επίσης ότι με ανοιχτό πνεύμα μπορούμε να δούμε τις προτάσεις οι οποίες κατατέθηκαν από όλα τα κόμματα όσον αφορά στο όριο ηλικίας. Η πρόταση δηλαδή που άκουσα από πολλούς συναδέλφους από 49 ετών να το αυξήσουμε σε 54 ετών, είναι πρόταση την οποία εκτιμούμε, την αξιολογούμε, αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα της και έχω την αίσθηση ότι με τη συμφωνία του συναδέλφου του κ. Όθωνα, θα την υιοθετήσουμε κατά τη διάρκεια της δεύτερης ανάγνωσης.
Αναφέρθηκε χτες από το συνάδελφο του ΚΚΕ, τον κ. Σκυλλάκο ότι το ΚΚΕ επιθυμεί να γίνουν όλοι οι συμβασιούχοι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι. Είναι προφανές ότι σε αυτή τη δύσκολη για τη χώρα οικονομική δυσκολία, η κυβέρνηση καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για λύση του εργασιακού των εποχικών πυροσβεστών.
Μην ξεχνάμε ότι η αναλογία πλέον για προσλήψεις στο Δημόσιο είναι ένας προς πέντε αποχωρούντες.
Επιπλέον, επειδή και άλλοι συνάδελφοι το ανέφεραν, η ανανέωση της θητείας των Πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης, θα γίνεται μέχρι τη συμπλήρωση του απαιτούμενου για τη συνταξιοδότηση τους χρόνου.
Αυτή τη στιγμή όμως υπάρχουν 4159 κενές οργανικές θέσεις στο Πυροσβεστικό Σώμα. Αυτά τα κενά προφανώς δημιουργούν ανάγκες και προβλήματα στη λειτουργία του.
Αναφέρατε επίσης ότι «από το παράθυρο προσλαμβάνουμε ανθρώπους». Νομίζω ότι αυτή η λογική αδικεί τελείως το εγχείρημα. Ένα εγχείρημα που είμαι απόλυτα βέβαιος ότι όλα τα κόμματα θα ήθελαν να προχωρήσουν και να υιοθετήσουν. Για το θέμα του ΑΣΕΠ θέλω να τονίσω εδώ ότι τρόπος πρόσληψης που επελέγη, οφείλεται σε πολύ συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει η περίπτωση των υπηρετούντων στο πυροσβεστικό σώμα.
Κατ’αρχάς, λόγω του γεγονότος ότι πρόκειται για ένστολο σώμα, θα έπρεπε η περίπτωσή τους να μην περιλαμβάνεται οργανικά στο πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου Προστασίας, όπως συμβαίνει σήμερα.
Αυτή η αναντιστοιχία που υπάρχει ανάμεσα στη φύση των καθηκόντων των πυροσβεστών και στο νομικό καθεστώς που διέπει την εργασία τους, έχει οδηγήσει σε ερμηνευτικά προβλήματα για το κατά πόσον πρέπει ή όχι να εξαιρούνται οι πυροσβέστες από τη διαδικασία πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ.
Η απάντηση εδώ είναι σαφής και προκύπτει από τη συστηματική ερμηνεία της νομοθεσίας:
Αδιαμφισβήτητα το ένστολο προσωπικό της πυροσβεστικής πρέπει να εξαιρείται από την πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ, καθώς προσιδιάζει η νομική του φύση σε στρατιωτικό σώμα που έχει ιεραρχία στρατιωτική και είναι ένστολο,.
Αυτό το επιχείρημα ενισχύεται και από το γεγονός ότι έχει ήδη αναγνωριστεί έμμεσα η ιδιαιτερότητα της νομικής φύσεως, καθώς όλες οι προσλήψεις των μονίμων αξιωματικών, υπαξιωματικών, μάχιμων πυροσβεστών, πλοηγών του Π.Σ. γίνεται με διαγωνισμό που προκηρύσσει και ενεργεί η Πυροσβεστική και όχι το ΑΣΕΠ. Το ίδιο ισχύει και για τους δόκιμους πυροσβέστες. Επομένως, είναι αυταπόδεικτο ότι οι πυροσβέστες πρέπει να αντιμετωπίζονται από το νόμο ως μη πολιτικό προσωπικό.
Υπενθυμίζω εδώ ότι ο νόμος Πεπονή, ο πρώτος νόμος περί ΑΣΕΠ σιωπά για το θέμα της πυροσβεστικής, όπως και ο τελευταίος νόμος περί ΑΣΕΠ, ο οποίος όσον αφορά στα σώματα ασφαλείας αποτελεί αντιγραφή του νόμου Πεπονή. Από το 1994 λοιπόν μέχρι σήμερα, όσες προσλήψεις έχουν γίνει στην πυροσβεστική, έχουν γίνει με εσωτερικούς διαγωνισμούς, εξαιρουμένων μόνο όσων εισάγονται με πανελλήνιες στις αντίστοιχες σχολές. Αυτό σημαίνει ότι κατά τεκμήριο οι προσλήψεις που δεν ήταν αντίθετες στο νόμο του 1994, δεν είναι ούτε και στο σημερινό.
Περαιτέρω, να θυμίσω εδώ ότι κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην ΚΕΝΕ, δεν έγινε καμία παρατήρηση που να αφορά σε αντισυνταγματικότητα της παραγράφου 6 του άρθρου 15. Απλώς επισημάνθηκε ως πραγματικό γεγονός, η θέσπιση απόκλισης από το νόμο 3812/2009.
Αυτή την απόκλιση, η Βουλή έχει κάθε δικαίωμα να τη θεσπίσει, από τη στιγμή που ένας νέος νόμος μπορεί να τροποποιήσει έναν παλαιότερο. Δεν ερχόμαστε εδώ με διαφορετικό νομοθετικό μέσο να τροποποιήσουμε νόμο. Ο νόμος τροποποιείται με νόμο. Επιπλέον, το σχέδιο νόμου τηρεί τις δύο βασικές προϋποθέσεις που θέτει το Σύνταγμα. Αυτές είναι η ύπαρξη αντικειμενικών κριτηρίων και η άσκηση ελέγχου από το ΑΣΕΠ.
Και τα δύο αυτά κριτήρια πληρούνται από το παρόν σχέδιο νόμου και ως εκ τούτου δεν υφίσταται κανένα θέμα αντισυνταγματικότητας.
Τέλος, πρέπει να επισημάνω εδώ και πραγματικούς λόγους που έχουν οδηγήσει σε αυτή την επιλογή.
Σε λίγους μήνες ξεκινά η αντιπυρική περίοδος και είναι απολύτως κατεπείγον να μη στερηθεί το Πυροσβεστικό Σώμα των υπηρεσιών των 4000 περίπου πυροσβεστών που θα ενταχθούν με το παρόν νομοσχέδιο στο πυροσβεστικό δυναμικό.
Το δημόσιο συμφέρον εδώ είναι προφανές ότι επιτάσσει ταχείες διαδικασίες πρόσληψης, καθώς είναι επιβεβλημένη η έγκαιρη λήψη κάθε αναγκαίου μέτρου από την πολιτεία για την προστασία της ζωής πολιτών και της ιδιωτικής και δημόσιας περιουσίας που μπορεί να κινδυνεύσει.