Πέντε μισθωμένα πυροσβεστικά ελικόπτερα έναντι δώδεκα της περασμένης αντιπυρικής περιόδου, τα μισά από τα 21 Canadair της Πολεμικής Αεροπορίας να μην έχουν πετάξει μέχρι στιγμής ούτε ώρα και το 62% των οχημάτων να είναι τουλάχιστον δεκαετίας και πάνω…
Αυτή είναι η εικόνα της Πυροσβεστικής του 2012 σε σχέση με την υπηρεσία του περσινού καλοκαιριού ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με το ανθρώπινο δυναμικό, τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα. Τα 4.000 κενά των οργανικών θέσεων συμπληρώθηκαν από μια νέα κατηγορία πυροσβεστών που ονομάζονται συμβασιούχοι 5ετούς υποχρέωσης, κάποιοι
Αυτή είναι η εικόνα της Πυροσβεστικής του 2012 σε σχέση με την υπηρεσία του περσινού καλοκαιριού ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με το ανθρώπινο δυναμικό, τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα. Τα 4.000 κενά των οργανικών θέσεων συμπληρώθηκαν από μια νέα κατηγορία πυροσβεστών που ονομάζονται συμβασιούχοι 5ετούς υποχρέωσης, κάποιοι
εκ των οποίων φθάνουν ηλικιακά μέχρι και τα 58 έτη (την ώρα που οι μόνιμοι πυροσβέστες συνταξιοδοτούνται υποχρεωτικά στα 56 χρόνια), ενώ σε ό,τι αφορά τους εποχικούς πυροσβέστες από τις 5.500 που έμπαιναν κάθε χρόνο στο Σώμα, φέτος αγγίζουν μετά βίας τους 1.900.
Όσο για το κομμάτι του συντονισμού και της οργάνωσης, αυτό παραμένει σταθερό όπως τα προηγούμενα χρόνια… Σχεδόν ανύπαρκτο. Η πρώτη μεγάλη πυρκαγιά το περασμένο Σαββατοκύριακο στη Λαυρεωτική έβγαλε στην επιφάνεια όλο το πλάνο της Πυροσβεστικής. Τη δεύτερη ημέρα της πυρκαγιάς κουβάλησαν από τα Γιάννενα ένα πυροσβεστικό όχημα ξοδεύοντας καύσιμα που δεν υπάρχουν και έριξαν στη μάχη πυροσβέστες που έφτασαν στο σημείο ύστερα από οκτώ ώρες ταξίδι και δεν γνώριζαν την περιοχή.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τον εξοπλισμό, οι πυροσβέστες είναι… πανευτυχείς καθώς τους δόθηκε αντιπυρικό κράνος ενώ για τον υπόλοιπο εξοπλισμό δεν υπήρξε καμία μέριμνα. Φυσικά, η σύγχρονη τεχνολογία, που θα μπορούσε να αποτελέσει πραγματικό άσο στο μανίκι των πυροσβεστών, δεν υπάρχει ούτε ως… ιδέα στο Σώμα.
Με τα μισά εναέρια μέσα και χωρίς πιλότους πυροσβέστες
Μέχρι και τις φονικές πυρκαγιές της Ηλείας, ο στόλος των πυροσβεστικών αεροπλάνων -μαζί με τα πεπαλαιωμένα CL215- ανερχόταν σε 22. Ενα από τα πιο σύγχρονα Canadair έπεσε στα Ψαχνά Ευβοίας, δεν αντικαταστάθηκε και πέρυσι μάχη με τις φωτιές έδιναν 21 αεροπλάνα. Φέτος και μέχρι στιγμής, το έργο της κατάσβεσης έχουν αναλάβει μόλις τα 10.
Η Πυροσβεστική διαθέτει και πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα, 2 Super Puma και 3 ΒΚ, τα οποία όμως από τον Σεπτέμβριο του 2009 είναι καθηλωμένα στο έδαφος αφού τα συντηρούσε η Ολυμπιακή Αεροπορία, που πλέον δεν υπάρχει. Το απίστευτο είναι ότι έπειτα από τρία χρόνια μια εταιρεία ανέλαβε να συντηρήσει τα ελικόπτερα. Μάλιστα, στις αρχές Ιουλίου, ενδεχομένως δύο από αυτά να ήταν έτοιμα να πετάξουν, ωστόσο προέκυψε νέο πρόβλημα. Οσο κι αν ακούγεται παράξενο, δεν υπάρχουν πυροσβέστες πιλότοι για να πετάξουν καθώς τα διπλώματά τους έχουν λήξει και δεν έχουν ανανεωθεί. Βέβαια, παραμονές εκλογών ελήφθη η απόφαση να προσληφθούν πέντε ωρομίσθιοι συμβασιούχοι ιδιώτες πιλότοι με υψηλό κόστος την ώρα που οι συνάδελφοί τους της Πυροσβεστικής έχουν μπει στον πάγο…
Τα μισθωμένα εναέρια μέσα έχουν και αυτά υποστεί μεγάλο πλήγμα… Σύμφωνα με τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής, πέρυσι είχαν νοικιαστεί συνολικά 12. Από την 1η Ιουνίου στην Ελλάδα έχουν φτάσει δύο νοικιασμένα ελικόπτερα ενώ από την περασμένη Δευτέρα προστέθηκαν άλλα τρία. Σύνολο πέντε. Στις φωτιές του περασμένου Σαββατοκύριακου διατέθηκαν μόλις δύο ελικόπτερα: ένα στην Αθήνα και ένα στην Ανδραβίδα.
«Γερασμένα» οχήματα και πυροσβέστες με ΙΚΑ
Αυτή τη στιγμή συνολικά στην Πυροσβεστική Υπηρεσία υπάρχουν 1.690 υδροφόρα οχήματα. Από αυτά το 20% είναι άνω των 26 ετών και μόλις το 17% κάτω των 5. Τέλος, το 62% των οχημάτων είναι άνω των 10 ετών. Αριθμοί που σοκάρουν καθώς είναι αδιανόητο με γερασμένο στόλο και υπηρεσιακά ιδιαίτερα αργό να πραγματοποιήσεις σοβαρή πυρόσβεση σε μια χώρα υψηλού κινδύνου όπως η Ελλάδα.
«Από το 2008, κανένας διαγωνισμός για ελαστικά δεν καρποφόρησε με αποτέλεσμα οι διοικητές σε όλη την Ελλάδα να αναγκάζονται να ζητιανεύουν για να βρουν λάστιχα από φιλανθρωπίες των συμπολιτών μας», τονίζει στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος κ. Ιωάννης Σταμούλης. Τα πιο πολλά ελαστικά άλλαζαν μέσω χορηγιών ενώ τον περασμένο χειμώνα ο τότε υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστος Παπουτσής διοργάνωσε συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής όπου οι μπάντες των Σωμάτων Ασφαλείας έπαιζαν κλασική μουσική για να προσελκύσει χορηγούς.
Οπως λένε μάχιμοι πυροσβέστες, φέτος όλα τα κονδύλια της Πυροσβεστικής είναι μειωμένα κατά 15%. Ποσοστό που έρχεται να προστεθεί στο -30% του 2011 και συνολικά σε σύγκρισή με το 2010 η μείωση αγγίζει το 45%.
Σε ό,τι έχει να κάνει με το ανθρώπινο δυναμικό, και εκεί τα πράγματα δεν είναι καλά. Το υπουργείο για να καλύψει το κενό των 4.000 οργανικών θέσεων μετέτρεψε παλιούς εποχικούς πυροσβέστες σε συμβασιούχους 5 ετών. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν μισθό 700 ευρώ, είναι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ, κάποιοι προσελήφθησαν ακόμη και σε ηλικία 58 ετών, ενώ δεν μπορούν να δουλέψουν όπως οι μόνιμοι αφού έχουν πλαφόν στα ωράρια, τις αργίες και τα Σαββατοκύριακα.
«Επί δεκατέσσερις παραμονές καλοκαιριών επισημαίνουμε διαρκώς προβλήματα του μηχανισμού πυρόσβεσης και δασοπροστασίας. Μετά από τόσους θανάτους πολιτών και πυροσβεστών και καταστροφές, η Πολιτεία εξακολουθεί να μη βλέπει την αλήθεια και να μη σκύβει πάνω στα προβλήματα. Φέτος κανείς δεν μπορεί να πει ότι είναι αδιάβαστος…», επισημαίνει ο κ. Σταμούλης.
Πρώτο Θέμα
Όσο για το κομμάτι του συντονισμού και της οργάνωσης, αυτό παραμένει σταθερό όπως τα προηγούμενα χρόνια… Σχεδόν ανύπαρκτο. Η πρώτη μεγάλη πυρκαγιά το περασμένο Σαββατοκύριακο στη Λαυρεωτική έβγαλε στην επιφάνεια όλο το πλάνο της Πυροσβεστικής. Τη δεύτερη ημέρα της πυρκαγιάς κουβάλησαν από τα Γιάννενα ένα πυροσβεστικό όχημα ξοδεύοντας καύσιμα που δεν υπάρχουν και έριξαν στη μάχη πυροσβέστες που έφτασαν στο σημείο ύστερα από οκτώ ώρες ταξίδι και δεν γνώριζαν την περιοχή.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τον εξοπλισμό, οι πυροσβέστες είναι… πανευτυχείς καθώς τους δόθηκε αντιπυρικό κράνος ενώ για τον υπόλοιπο εξοπλισμό δεν υπήρξε καμία μέριμνα. Φυσικά, η σύγχρονη τεχνολογία, που θα μπορούσε να αποτελέσει πραγματικό άσο στο μανίκι των πυροσβεστών, δεν υπάρχει ούτε ως… ιδέα στο Σώμα.
Με τα μισά εναέρια μέσα και χωρίς πιλότους πυροσβέστες
Μέχρι και τις φονικές πυρκαγιές της Ηλείας, ο στόλος των πυροσβεστικών αεροπλάνων -μαζί με τα πεπαλαιωμένα CL215- ανερχόταν σε 22. Ενα από τα πιο σύγχρονα Canadair έπεσε στα Ψαχνά Ευβοίας, δεν αντικαταστάθηκε και πέρυσι μάχη με τις φωτιές έδιναν 21 αεροπλάνα. Φέτος και μέχρι στιγμής, το έργο της κατάσβεσης έχουν αναλάβει μόλις τα 10.
Η Πυροσβεστική διαθέτει και πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα, 2 Super Puma και 3 ΒΚ, τα οποία όμως από τον Σεπτέμβριο του 2009 είναι καθηλωμένα στο έδαφος αφού τα συντηρούσε η Ολυμπιακή Αεροπορία, που πλέον δεν υπάρχει. Το απίστευτο είναι ότι έπειτα από τρία χρόνια μια εταιρεία ανέλαβε να συντηρήσει τα ελικόπτερα. Μάλιστα, στις αρχές Ιουλίου, ενδεχομένως δύο από αυτά να ήταν έτοιμα να πετάξουν, ωστόσο προέκυψε νέο πρόβλημα. Οσο κι αν ακούγεται παράξενο, δεν υπάρχουν πυροσβέστες πιλότοι για να πετάξουν καθώς τα διπλώματά τους έχουν λήξει και δεν έχουν ανανεωθεί. Βέβαια, παραμονές εκλογών ελήφθη η απόφαση να προσληφθούν πέντε ωρομίσθιοι συμβασιούχοι ιδιώτες πιλότοι με υψηλό κόστος την ώρα που οι συνάδελφοί τους της Πυροσβεστικής έχουν μπει στον πάγο…
Τα μισθωμένα εναέρια μέσα έχουν και αυτά υποστεί μεγάλο πλήγμα… Σύμφωνα με τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής, πέρυσι είχαν νοικιαστεί συνολικά 12. Από την 1η Ιουνίου στην Ελλάδα έχουν φτάσει δύο νοικιασμένα ελικόπτερα ενώ από την περασμένη Δευτέρα προστέθηκαν άλλα τρία. Σύνολο πέντε. Στις φωτιές του περασμένου Σαββατοκύριακου διατέθηκαν μόλις δύο ελικόπτερα: ένα στην Αθήνα και ένα στην Ανδραβίδα.
«Γερασμένα» οχήματα και πυροσβέστες με ΙΚΑ
Αυτή τη στιγμή συνολικά στην Πυροσβεστική Υπηρεσία υπάρχουν 1.690 υδροφόρα οχήματα. Από αυτά το 20% είναι άνω των 26 ετών και μόλις το 17% κάτω των 5. Τέλος, το 62% των οχημάτων είναι άνω των 10 ετών. Αριθμοί που σοκάρουν καθώς είναι αδιανόητο με γερασμένο στόλο και υπηρεσιακά ιδιαίτερα αργό να πραγματοποιήσεις σοβαρή πυρόσβεση σε μια χώρα υψηλού κινδύνου όπως η Ελλάδα.
«Από το 2008, κανένας διαγωνισμός για ελαστικά δεν καρποφόρησε με αποτέλεσμα οι διοικητές σε όλη την Ελλάδα να αναγκάζονται να ζητιανεύουν για να βρουν λάστιχα από φιλανθρωπίες των συμπολιτών μας», τονίζει στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος κ. Ιωάννης Σταμούλης. Τα πιο πολλά ελαστικά άλλαζαν μέσω χορηγιών ενώ τον περασμένο χειμώνα ο τότε υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστος Παπουτσής διοργάνωσε συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής όπου οι μπάντες των Σωμάτων Ασφαλείας έπαιζαν κλασική μουσική για να προσελκύσει χορηγούς.
Οπως λένε μάχιμοι πυροσβέστες, φέτος όλα τα κονδύλια της Πυροσβεστικής είναι μειωμένα κατά 15%. Ποσοστό που έρχεται να προστεθεί στο -30% του 2011 και συνολικά σε σύγκρισή με το 2010 η μείωση αγγίζει το 45%.
Σε ό,τι έχει να κάνει με το ανθρώπινο δυναμικό, και εκεί τα πράγματα δεν είναι καλά. Το υπουργείο για να καλύψει το κενό των 4.000 οργανικών θέσεων μετέτρεψε παλιούς εποχικούς πυροσβέστες σε συμβασιούχους 5 ετών. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν μισθό 700 ευρώ, είναι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ, κάποιοι προσελήφθησαν ακόμη και σε ηλικία 58 ετών, ενώ δεν μπορούν να δουλέψουν όπως οι μόνιμοι αφού έχουν πλαφόν στα ωράρια, τις αργίες και τα Σαββατοκύριακα.
«Επί δεκατέσσερις παραμονές καλοκαιριών επισημαίνουμε διαρκώς προβλήματα του μηχανισμού πυρόσβεσης και δασοπροστασίας. Μετά από τόσους θανάτους πολιτών και πυροσβεστών και καταστροφές, η Πολιτεία εξακολουθεί να μη βλέπει την αλήθεια και να μη σκύβει πάνω στα προβλήματα. Φέτος κανείς δεν μπορεί να πει ότι είναι αδιάβαστος…», επισημαίνει ο κ. Σταμούλης.
Πρώτο Θέμα